mandag 23. november 2009

HOWL - Allen Ginsberg

"I saw the best minds of my generation destroyed by
madness, starving hysterical naked,
dragging themselves through the negro streets at dawn
looking for an angry fix"
Dette er de første linjene i Allen Ginsbergs mest kjente dikt, Howl. Jeg har nettopp oppdaget han og driver enda på dette diktet, og jeg nyter hver linje. Hvis dere er som meg og interesserer dere for bohemen, hippiebevegelsen, det frie ved det som er så tabu i samfunnet så les Allen Ginsberg og Jack Kerouac. Begge disse to er forfattere fra noe kalt beat-generasjonen, jeg skal ikke skrive masse om det, fordi jeg egentlig vet veldig lite selv, men de skriver om hvordan livet er, på ordentlig, om å leve av å skrive, om dop, om å mene ting og stå for det. Det er tekster som fenger meg og jeg anbefaler det på det sterkeste. Jeg skal sørge for å ta opp igjen dette senere når jeg vet litt mer om det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar